Konsulentguiden 2019
er nå distribuert til over 70 000 lesere og i sosiale medier.

__________________

Ekspertene svarer:
Dette kjennetegner
en dyktig konsulent

__________________

Daglig leder i A-2 Norge, Sigurd Skjæveland, har deltatt i et ekspertpanel i Konsulentguiden 2019.

Sigurd Skjæveland, ekspert med 30 års erfaring

Sigurd grunnla A-2 Norge sammen med Arve Sogn Andersen, i 2003. A-2 vokst fra 3 til over 50 konsulenter med en omsetning på over 100 millioner i året. Sigurd har omfattende og bred konsulenterfaring som utførende konsulent og tidligere partner i Accenture. Han har mer enn 30 års erfaring innenfor offentlig og privat sektor og har et betydelig fagnettverk innen IKT-utvikling, prosjektledelse og endringsledelse. Han er også styremedlem i ACMP Norge (Association of Change Management Professionals).

Gjengivelse av intervjuet av Sigurd Skjæveland

-Vi tror også at flere vil velge kjøp av oppdrag for å oppnå et større fokus på oppnådde resultater, selv om det vil kreve mer av kundene. Konsentrasjon og oppkjøp samlet i noen store selskaper er en trend som trolig vil fortsette.

Daglig leder i A-2, Sigurd Skjæveland
Mobil: +47 92 89 76 73
E-post: ssk@a-2.no

Hva kjennetegner en dyktig konsulent?
En dyktig konsulent er en konsulent som gjør sin oppdragsgiver god. Det betyr at oppdragsgiver skaper bedre resultater for virksomheten enn oppdragsgiver hadde greid alene. Oppdragsgiver må forstå og stille seg bak løsningene. For å oppnå dette må konsulenten jobbe sammen med oppdragsgiver og tørre å utfordre, slik at konsulenten tilfører nye synspunkter og nye ideer. Samtidig må konsulenten respektere oppdragsgiver og godta at det er oppdragsgiver som bestemmer. En slik tilnærming gjør også at organisasjonen får tilført varig kunnskap hos oppdragsgiver og oppdragsgivers personell.

I hvilke typiske tilfeller er det hensiktsmessig for bedrifter å benytte seg av konsulenter? Og hvorfor?
Det viktigste er at virksomhetene er bevisst på hvor de bør ha egen kompetanse, og hvor de heller kan leie inn kompetanse og kapasitet. I en slik vurdering vil det være spørsmål om området har et stabilt behov for kapasitet over tid, og om det er en kritisk kompetanse for virksomhetens kjerneområder. På slike områder bør det bygges opp egen kompetanse, forutsatt at det er mulig å bygge et robust fagmiljø som kan beholde og videreutvikle tilstrekkelig fagkunnskap. Det kan også være hensiktsmessig å bruke konsulenter for komme i gang med nye områder og få tilført ny kunnskap.

Hvordan ser den fremtidige utviklingen i konsulentbransjen ut?
Vi tror det blir et klarere skille mellom midlertidig innleie av konsulenter for å øke kapasiteten, kjøp av spesialistkompetanse og kjøp av spesifiserte oppdrag. Vi tror også at flere vil velge kjøp av oppdrag for å oppnå et større fokus på oppnådde resultater, selv om det vil kreve mer av kundene. Konsentrasjon og oppkjøp samlet i noen store selskaper er en trend som trolig vil fortsette. Samtidig tror vi at det vil vokse fram noen grupperinger av mellomstore, spesialiserte selskaper som kan, og vil samarbeide om å levere kompliserte og sammensatte oppgaver som krever mye erfaring og høy fagkompetanse.

Les alle ekspertenes svar her:

Ekspertene svarer:
Dette kjennetegner en dyktig konsulent

Facebooklinkedinmail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.