Erfarer du at gevinstrealiseringen ikke går som forventet?

Gevinstrealisering som fagområde vokste frem på bakgrunn av behov for en mer helhetlig tilnærming til kost-nytte og måloppnåelse ved investeringer. Gevinstrealisering er prosessen med å planlegge, organisere, estimere og realisere gevinster. Gevinst defineres som effekten av en endring som minst én interessent vurderer som positiv.

De fleste prosjekter har en ambisjon om gevinster, men det er ikke alltid god bevissthet på å realisere verdier over tid. Undersøkelser viser at kun 20 prosent av investeringer anses å ha nådd målsetningene, mens 40 prosent anses som delvis vellykket. De resterende investeringene anses som mislykket. Det kan derfor være nødvendig å styrke arbeidet med gevinstrealisering.

Foto: iStock – Indysystem

Gevinstrealisering krever systematisk oppfølging over tid

Gevinstrealisering krever systematisk oppfølging både i prosjektperioden og etter overlevering til linjeorganisasjonen som skal realisere gevinstene. Det er nødvendig å gjøre realistiske analyser i forkant, ha god involvering, forankre ansvar og utforme planer for realisering.

Et viktig premiss er å erkjenne at selv godt styrte prosjekter, med tanke på tid, kostnad og kvalitet, ikke uten videre oppnår ønskede gevinster. Måloppnåelse og realisering av gevinster krever systematisk arbeid over lengre tid, med fokus på å sikre felles forståelse og forpliktelse i linjen til å realisere gevinster.

A-2s tilnærming til gevinstrealisering bygger på beste praksis metodikk

A-2s metode for gevinstrealisering bygger på beste praksis for gevinstrealisering fra APMG guiden (Managing benefits) og DFØs veileder for gevinstrealisering. Vår tilnærming er videreutviklet basert på praktisk erfaring fra gevinstrealisering i prosjekter og vi legger her stor vekt på interessenthåndtering. Dette fokuset er utvidet i vår metode for gevinstrealisering ved å benytte teori fra ACMP som er et fagnettverk og rammeverk for endringsledelse.

De fem stegene i A-2s modell for gevinstrealisering har et helhetlig perspektiv slik:

Prosessen med å realisere gevinster bør forankres i en strategi for gevinstrealisering som beskriver hvordan gevinster skal følges opp i virksomheten. Det bør tydelig kommuniseres hva som er kritiske suksessfaktorer for å lykkes med å realisere gevinster og gevinstene skal understøtte overordnede virksomhetsmål.

Hvorfor velge A-2 som tjenesteleverandør på gevinstrealisering?

A-2 har bistått både større og mindre virksomheter med å realisere gevinster. Vår nøkkelkompetanse er digitaliseringsprosjekter der organisasjonsutvikling, gevinstrealisering og endringsledelse står sentralt. Her vil gevinstrealisering ofte være basert på endringsprosesser med omorganisering av enheter, prosessforbedring, endring av roller og ansvar, i tillegg til kompetanseutvikling og erfaringsoverføring.

I mange prosjekter er det derfor fornuftig å benytte flere metodiske tilnærminger som understøtter hverandre for å lykkes. A-2 har solid erfaring med en helhetlig prosjekttilnærming for å løse komplekse utfordringer og sikre best mulig realisering av gevinster.

Kontaktpersoner

Vil du vite mer om hvordan A-2 kan bistå deg i prosessen kan du kontakte Øistein J. Øverberg og Thorleif Paus