Vi holder innlegg og stiller stand på Public World 2021, 9. des. på Oslo Kongressenter. Kristi Agerup, programleder for «Den gode studentopplevelsen», OsloMet og Elin Kristine Fjørtoft fra A-2 deler sine erfaringer.

Programledelse av Den gode studentopplevelsen ved OsloMet

Selv om mye fungerer bra ved OsloMet, har studentundersøkelser over tid vist at universitetet deler en del av utfordringene som gjelder for hele sektoren, og som fremstår som vesentlige for overordnet studenttilfredshet Høyere frafallsprosent og lavere gjennomstrømning enn ønsket er i tillegg en utfordring, både for OsloMet og studentene det gjelder. Med bakgrunn i utfordringene ønsket OsloMet å sette i gang endringsinitiativ som kunne bidra til en bedre studentopplevelse – fra studenten møter universitetet for første gang til studenten tar etter- og videreutdanning. Studentenes behov, innovasjon og digitalisering skulle stå sentralt i arbeidet. Det var lenge åpent hvordan arbeidet skulle organiseres, før OsloMet landet på å etablere en programstruktur. I innlegget forteller programleder Kristi Agerup om Den gode studentopplevelsen og hvilke erfaringer hun har gjort seg som programleder siden 2020. A-2 har bistått i arbeidet og forteller om styrker, svakheter og dilemmaer man står i når innovativt endringsarbeid legges inn i en programstruktur. Et sentralt spørsmål kan derfor være; kan digital transformasjon styres?

Kristi Agerup er programleder for «Den gode studentopplevelsen» som startet ved OsloMet 1.1.2020. Hun kom da fra stillingen som førsteamanuensis ved Fakultet for samfunnsvitenskap, og hadde de fem foregående årene etablert og ledet fakultetets senter for etter- og videreutdanning i ledelse, «School of Management».

Hun har jobbet som leder i mer enn 25 år blant annet i UH-sektoren, Forskningsrådet og næringslivet. Hun har innehatt flere stillinger som prosjektleder for større utviklingsprosjekt både i offentlig sektor og næringslivet, vært direktør for kompetanseutvikling i et større konsern, og før det innehatt rollen som HR-leder i tre ulike virksomheter. Hun har en PhD fra Universitetet i Oslo (2007) “Nettbasert samarbeidslæring og kunnskapsdeling i prosjektledelse: Utvikling, utprøving og implementering av et arbeidsintegrert læringssystem i en høyteknologibedrift”.

Elin Kristine har over 20 års erfaring fra offentlig sektor og har jobbet med digitalisering og virksomhetsutvikling i offentlige virksomheter som NAV, Helsedirektoratet og DIFI. Hun har i mange år jobbet med digital transformasjon og ledelse, og hvordan digitalisering og digital transformasjon kan bli en integrert del av virksomhetsstrategien, utvikling av nye tjenester og virksomhetsmodeller. Hun har gitt strategisk rådgivning til offentlige virksomheter for at de skal lykkes med sine digitaliseringsstrategier og endringsinitiativ. Hun har også jobbet med prosjekt-, program-, og porteføljestyring, som viktige verktøy for å lykkes med forretningsstrategier og handlingsplaner. Å ta brukernes behov på alvor og involvere dem, samt profesjonell og god endringsledelse, er viktig for Elin.

Trenger du råd fra en erfaren konsulent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.