Sigurd Skjæveland har deltatt i et ekspertpanel i temaavisen Offentlig sektor & Fremtidens helseteknologi vedlagt Aftenposten. Her følger en gjengivelse av Sigurds intervju.

Digitalisering skaper helt nye måter å levere offentlige tjenester på, og er en viktig drivkraft for forenkling og forbedring av offentlig sektor. Les hva ekspertene har å si om hvordan digitalisering i offentlig sektor skal løse fremtidens utfordringer.

"Digitalisering og effektivisering av offentlig sektor har pågått lenge. Alle er enige i at behovet er stort og mulighetene enda større. Nå har vi fått en egen digitaliseringsminister, og i disse dager også et eget digitaliseringsdirektorat."

Hva bør de neste stegene være?

Det avgjørende nå er at digitaliseringsministeren og digitaliseringsdirektoratet virkelig får makt, myndighet og ressurser til at utviklingen kan fortsette med tilstrekkelig hastighet og effektivitet. Samordning av tjenester og gode fellesløsninger vil være spesielt viktig for å komme videre i digitaliseringen. Dette krever god oversikt av brukerbehov på tvers av forvaltningsnivå og sektorer, og solid forståelse av teknologiske muligheter og begrensninger, samt mandat til å gjennomføre.

Hva er de største utfordringene?

Norsk offentlig forvaltning er i stor grad sektorinndelt og konsensusorientert. Det kommunale selvstyret står også sterkt. Alt dette er på mange måter bra, men gjør at samordning av løsninger og tjenester blir tidkrevende og kan føre til uheldige og kostnadskrevende kompromisser. Balansen mellom behovet for felles løsninger for kommunal og statlig sektor på en del områder, eksempelvis helse, og kommunal selvstendighet er spesielt krevende. Nødvendige omstillinger må også forberedes godt.

Hva skal til for at dette faktisk fører til en bedre og mer effektiv offentlig sektor?

Digitalisering i seg selv fører ikke til en bedre og mer effektiv offentlig sektor. Det er lett å la seg blende av de teknologiske mulighetene som åpner seg, men det kan føre til kostbare fadeser og store fremtidige driftskostnader. Planlegging av løsningene må ta utgangspunkt i de muligheter som teknologien gir til å levere bedre tjenester til oss som innbyggere eller til å levere gode tjenester billigere. Dette krever kreativitet, god planlegging og fokus på omstillinger og gevinstrealisering.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.