«De største effektene ved digitalisering av offentlige etater vil komme fra tiltak som går på tvers av etater og forvaltningsnivåer, og vil i tillegg kunne involvere aktører i privat sektor.»

Daglig leder i A-2, Sigurd Skjæveland har deltatt i ekspertpanel.

Du kan lese hele saken her: Effektiv velferd

Digitalisering Hvilke fallgruver finnes ved digitalisering av offentlige instanser? Hva er viktig å tenke på, og kommer egentlig digitaliseringen innbyggerne til gode? Effektiv velferd spurte seks eksperter i bransjen:

  • Steffen Sutorius, Administrerende direktør i DIFI
  • Gunnar Lindstøl, Administrerende direktør i Buypass
  • Sigurd Skjæveland, Daglig leder i A-2 Norge AS
  • Anders Johnsen, CEO i Documaster AS
  • Nard Schreurs, Direktør for eHelse og smart-tech i IKT-Norge og gründer av EHiN
  • Lars-Erik Evensen, Direktør offentlig sektor i Computas AS

Her følger gjengivelse av Sigurds svar:

1. Hvordan påvirker digitalisering i offentlig sektor innbyggerne?

Digitaliseringen vil ikke bare effektivisere utførelsen, men vil også gi store muligheter for å levere bedre tjenester til innbyggerne. Kommunikasjonen med offentlige etater vil i større grad bli drevet av hendelser i innbyggernes liv enn av utfylling av kompliserte skjemaer. I andre deler av offentlig sektor som helsesektoren, vil digitaliseringen ha stor betydning for kvaliteten av behandlingen. Medisinsk behandling blir stadig mer komplisert, og det er ofte mange ledd involvert i et behandlingsforløp. Da er tilgjengelig og korrekt informasjon helt kritisk for et godt resultat.

2. Hva må til for at et digitaliseringsprosjekt skal bli vellykket?

Det er store forskjeller på isolert utforskning av ny teknologi og store moderniseringer av kritiske kjernesystem. Det er ofte mulig å oppnå gode resultater ved å tenke annerledes og gjennomføre relativt enkle tiltak uten omstendelige prosedyrer. Større digitale omstillinger krever derimot nøye planlegging, og gjerne oppdeling i mindre leveranser. Digital omstilling krever også en streng prioritering av knappe ressurser for at både stabil drift, nye utviklingsprosjekter og en organisatorisk omstilling skal la seg gjennomføre. Ofte er organisatorisk omstillingsevne den kritiske faktoren. Da kreves det en aktiv og strukturert endringsledelse.

3. Hvilke fallgruver finnes ved digitalisering av offentlige etater?

De største effektene ved digitalisering av offentlige etater vil komme fra tiltak som går på tvers av etater og forvaltningsnivåer, og vil i tillegg kunne involvere aktører i privat sektor. Da må noen samordne en slik innsats, og det er både uvant og krevende.

 

Les også innlegget Hvordan bli kvitt «digital sendrektighet»?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.