Våre beste råd og tips for vellykkede hybride møter

Foto: iStock – insta_photos

Innlegg av: Hanne Mari Førland, og Ann-Christine Moberg, Seniorrådgivere i A-2

Virksomheter som arbeider aktivt med å ta i bruk nye arbeidsformer, har mye å vinne. Her er våre beste råd og tips:

1. Ha en bevisst og gjennomtenkt tilnærming til når og hvordan bruke ulike møteformer.
Hvert team og enhet bør, med utgangspunkt i arbeidsoppgavene, diskutere og bli enige om sine kjøreregler og forventninger til hverandre.

2. Tenk gjennom og test ut hvilket utstyr som trengs for å gjennomføre gode hybride møter
Forvent ikke at folk kjenner til eller «tar det på sparket» – gi opplæring, lag gode veiledninger og tilgang til superbrukere.

3. Styrk god møteledelse
Dette gjelder alle møter, men konsekvensen av dårlig forberedte eller styrte møter blir større i hybride møter. Vær tydelig på formål og forventninger til møtedeltakerne – både i forberedelsene og i selve møtet. Planlegg hvordan møtet skal gjennomføres. Fordel gjerne egne roller til å dokumentere og følge med på chatten. Sørg for tydelig struktur i møtegjennomføringen.

4. Skap arenaer for evaluering og forbedring
Trening gir ferdighet, og vi kan nok alle bli bedre på hybride møter både individuelt og sammen. Mulighetsrommet er stort når man tenker på hvor mange timer vi bruker i møter!

Hanne Mari er utdannet samfunnsviter, med master i samfunnsgeografi. Hun har mer enn 20 års erfaring som program-, prosjekt- og prosessleder i offentlig sektor, både på statlig og kommunalt nivå. Hennes kompetanseområder er endringsledelse, virksomhetsutvikling, strategiprosesser, analyser, prosjektstyring og prosjektledelse.

Før hun begynte i A-2 kom hun fra stillingen som utviklingssjef i Bydel Grorud i Oslo kommune. Tidligere har hun jobbet i Norges forskningsråd, Innovasjon Norge, Kommunal- og regionaldepartementet og Statskonsult, samt som selvstendig konsulent.

Ann-Christine har en Bachelor of International Business og har mer enn 20 års erfaring som leder, prosess- og prosjektleder innenfor virksomhets- og organisasjonsutvikling. 

Ann-Christine er sertifisert endringsleder (CCMP) og prosjektleder (PMP), hun har undervist i begge fagdisiplinene og legger stor vekt på å bygge praktisk endringskompetanse hos ledere og nøkkelpersoner i endringsprosesser. Hun har også undervist i teamutvikling, styrkebasert ledelse, forhandlingsteknikk og fasilitering.

Før hun begynte i A-2 har hun arbeidet i blant annet Accenture, Hafslund og ErgoGroup.