Tre grep for bedre konkurranser om IT-anskaffelser

– til fordel for både kunde og leverandør

A-2 har deltatt i, og tilrettelagt for, en rekke anskaffelser både i privat og offentlig sektor. For at anskaffelsen skal gjennomføres på en hensiktsmessig og god måte, er det vår erfaring at det er tre viktige grep som bør gjøres: Påse at kravene dekker behovene, prosessen må være tilpasset anskaffelsen og antall tilbydere til forhandlinger bør begrenses. Med disse grepene på plass, er grunnlaget for en vellykket anskaffelse tilstede.

Ukeavisen

 

Klikk her for å lese hele: Artikkel i Ukeavisen Ledelse 20 mai 2016

 

Skrevet av Karl Egil Stubsjøen og Morten Rennesund

Morten

KES

 

 

 

Seniorrådgivere i A-2 Norge AS

Karl Egil har i vinter gjennomført kurset Risk Manager, og bestått eksamen, som gir rett til tittelen sertifisert Risk Manager.

Kurset, som er i regi av Tekniske Foreningers Servicekontor, følger ISO31000 standarden.  Kurset avsluttes med en 2,5 timer skriftlig eksamen.  Krav til forkunnskaper er universitet / høyskole samt relevant praksis (alle må levere CV), som skal godkjennes av TFS før kandidaten får gå opp til eksamen. Bestått eksamen gir sertifisering som Risk Manager.KES

Kurset dekker følgende områder:

  • Generelle analysemetoder
  • Psykologiske aspekter
  • Risiko i prosjekter og virksomhet
  • Security og informasjonssikkerhet
  • Økonomisk risiko

MortenMorten Rennesund har en kombinert teknisk og merkantil bakgrunn, med Informatikk fra Universitetet i Oslo, og en MBA i Strategisk ledelse fra Norges Handelshøyskole. Han har mer enn 20 års erfaring innenfor IKT og offentlige anskaffelser.

 

Fortsatt satsing på PRINCE2® sertifisering i A-2.

PRINCE2® er en internasjonalt anerkjent metode for gjennomføring av prosjekter, og er blandt de mest utbredte sertifiseringene innen prosjektledelse.

Vi vil gratulere Sissel Botten, Martine Gude Aamodt, Maria Baastad og Henriette Dan Solberg med vellykket PRINCE2® Foundation sertifisering. Per Ludvig Skjerven og Simone Vandeberg har  avansert og blitt sertifisert PRINCE2® Agile Practioner. Prince2__

Dette bekrefter vår satsing på gode prosjektledere og PRINCE2® som metode. Til sammen har A-2 nå 22 konsulenter med dokumentert kompetanse innen PRINCE® prosjektledelse.

Vi starter året med å ønske Haakon Simen Brænden velkommen!Haakon

Haakon Simen Brænden er utdannet sivilingeniør og har 25 års erfaring som IT-leder og fra forskjellige oppgaver innen ehelse. Han har lang ledererfaring som IKT-direktør ved Sykehuset Østfold og Diakonhjemmet Sykehus. Han har også konsulenterfaring fra KITH AS og eget selskap.

Vi har fornyet vår sertifisering som kvalifisert leverandør av konsulenttjenester til skandinaviske aktører innen transportsektoren.
Trans Q

googleJan
Sjefen for Google Norge, Jan Grønbech, var på besøk hos A-2 i forbindelse med det månedlige møtet for alle ansatte (A-2 møtet) i november. Han delte litt av tankene Google har om fremtiden og svarte på spørsmål fra A-2 ansatte.

Google er dominerende på søkemotorteknologi på internett, og leverer også en rekke andre produkter og tjenester for internett og mobiltelefoner. Vi anser Google som et av de mest spennende selskapene for tiden, siden de engasjerer seg i utvikling av ny teknologi og nye produkter og tjenester i mange forskjellige retninger i alt fra områder som bil og hjem, samt livs- og helseforsikring.

Derfor var det meget spennende å få høre litt om hvilke tanker et slikt selskap har om fremtidens teknologiutvikling.

Jan2

Foto: Desireé Høier & Eirik Helland Urke

– om behovskartlegging ved kjøp av IT-tjenester.

 

Om du ikke vet hvilke behov virksomheten din har, spiller det i grunn liten rolle hvilke IT-tjenester du kjøper. Grundig behovskartlegging må til, ellers ender du fort opp med løsninger og tjenester som hverken løser behovene eller understøtter strategien til virksomheten.

A-2 Norge AS bistår offentlige og private virksomheter med IT-anskaffelser, og vi ser det samme som Sintef har avdekket: god innsikt i de reelle utfordringene som skal ivaretas, vil være avgjørende for at anskaffelsesprosessen skal lykkes. En skulle tro det var åpenbart, men det er det åpenbart ikke.

Det er hovedsakelig fire steg som må gjennomføres i en vellykket behovskartlegging:

  1. Identifisere og avdekke behovene til alle interessenter
  2. Basert på behovene, definere målene med anskaffelsen
  3. Avklare kompetansen man ønsker leverandøren skal tilføre
  4. Hva kan markedet levere?

Dessuten er det nødvendig å kunne kommunisere og dokumentere behovene og kravene til leverandørene på en utvetydig måte, samt kartlegge hvilken kompetanse virksomheten selv må stille opp med etter at leverandør er valgt.

Mindre antagelser, mer struktur

Det kan ofte være fristende å basere en anskaffelsesprosess på antagelser om utfordringene i organisasjonen samt behovene til kunder, brukere og ansatte. Det er dog svært risikabelt. Vår anbefaling er at behovskartleggingen gjennomføres som en strukturert prosess med fokus på fire områder:

  1. Konkurransemessige fortrinn

Hvordan skal anskaffelsen sikre konkurransemessige fortrinn? Hvilke behov skal anskaffelsen dekke, og hvilke gevinster vil vi oppnå? Hvordan beskrive behovene uten å beskrive løsningen? En feil som ofte gjøres er at behovene beskrives på et for overordnet nivå, eller at man tar utgangspunkt i det man har i dag, og at kravspesifikasjonen blir en kombinasjon av dagens løsning og for overordnede krav. Behovskartleggingen må sikre at kravene gir virksomheten et tilstrekkelig løft for fremtiden, og gi leverandøren mulighet til å foreslå innovative løsninger. Kravene må likevel være så konkrete at det er mulig å sammenligne løsninger og om leveransene oppfyller kravene.

2. Kostnadsreduksjoner

Drivkraften bak outsourcing er ofte å oppnå kostnadsreduksjoner, mens det forretningsområdene egentlig forventer, er bedre kvalitet og økt forutsigbarhet på IT-tjenestene. Ensidig fokus på kostnadsreduksjoner vil ofte ikke gi forventet resultat med mindre behovskartleggingen også ser på totale kostnader og gevinster for virksomheten. Det vil gi en bredere plattform, grunnlag for økt forståelse og mer realistiske forventninger.

3. Kontinuerlig forbedring

Hvilke incitamenter skal ligge i kontrakten for å stimulere til kontinuerlig forbedring? Virksomheten bør selv ha et program for kontinuerlig forbedring slik at dette ikke blir noe som leverandøren skal definere og ivareta nærmest på egenhånd. Kontinuerlig forbedring vil typisk kunne styres ved at leverandøren rapporterer på KPIene for de sentrale leveransene i henhold til avtalen (for eksempel servicenivå pr. tjeneste).

4. Effektiv anskaffelse- og leverandørstyring

Erfaring viser at store organisasjoner kan hente store effektivitetsgevinster ved å slå sammen flere kontrakter i én større avtale. Dette kan gi reduserte administrasjonskostnader hos kunden, samtidig som leverandøren proaktivt kan bidra til forenklinger og sanering. Større kontrakter med økt ansvar vil stille enda større krav til styring av leverandørene og dermed økt behov for profesjonalisering av leverandørstyringen. I følge Gartner er for lite fokus på leverandørstyring den viktigste årsaken til at virksomheter mislykkes med outsourcing.

På tide å ta grep

Sviktende behovskartlegging og manglende kompetanse fører i mange tilfeller til urealistiske krav, mens det andre ganger fører til helt feil bestilling. Ledelsen må sitte i førersetet hele veien og sikre at de innovative folkene er med i behovskartleggingen, i kombinasjon med fagressurser. Med de rette grepene kan flere IT-anskaffelser bedre tilfredsstille forventninger og behov.

KES

 

Karl Egil Stubsjøen
Seniorrådgiver i A-2 Norge AS

 

Denne artikkelen er publisert i Dagens Perspektiv

Kjøp av IT-tjenester

Vi ønsker ytterligere to nye medarbeidere velkommen!

Ingrid Anette Wulff

 

Ingrid Anette Wulff er utdannet sivilingeniør og er i tillegg Doktor ingeniør fra Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse. Hun har mer enn 20 års erfaring fra konsulentvirksomhet og linjeledelse, og kommer nå fra en stilling som seksjonssjef for elektronisk forvaltning i UDI.

 

Martine Gude Aamodt er utdannet sivilingeniør i produktutvikling og produksjon og har 2 års erfaring fra Aker Solution, samt 3 år som deltidsansatt hos Vista Analyse.